miks on lapse arengu hindamine vajalik?
mõista lapse individuaalseid omadusi,
tuvastada võimalikke erivajadusi,
toetada enesehinnangu kujunemist,
suunata õppe- ja kasvatustegevust koostöös lapsevanematega.
(Häidkind, 2012)
DIGITEHNOLOOGIA KASUTAMINE LASTEAIAS
Tehnoloogia on muutunud tänapäeva laste igapäevaelu lahutamatuks osaks (Kollom et al, 2022).
KELA RÕK (2008) rõhutab digitehnoloogia vajalikkust laste õppeprotsessis. Õppekava käsitleb õppimist kui elukestvat protsessi, mis mõjutab laste teadmisi, hoiakuid ja oskusi. Lisaks seostatakse tehiskeskkonna ja digikeskkonna mõju laste igapäevaeluga, tunnistades, et digitaalkeskkond on oluline osa nende kasvukeskkonnast.
Kutsestandard Õpetaja, tase 6 (2023) rõhutab, et õpetaja peaks olema teadlik digivahendite võimalustest ja nende kasutamise riskidest ning oskama neid tõhusalt kasutada. Digivahendeid kasutatakse mitmel eesmärgil, sealhulgas õppija toetamiseks, õpetamiseks, koostööks ja enda professionaalseks arenguks.
Hindamiskriteeriumid, mis määratlevad digipädevused, mis lapsel lasteaia lõpuks omandatud peaksid olema, liigituvad järgmiste kategooriate alla:
Info- ja andmekirjaoskus
Suhtlus ja koostöö digikeskkonnas
Digisisu loomine
Digiturvalisus
Probleemilahendus.
Need oskused aitavad lastel saada hakkama tänapäeva digitaalses maailmas, toetades nende arengut ja vajadusel ka lapse arengut hinnata ning valmistades neid ette tulevikuks. (Haridus- ja Noorteamet [HARNO], 2021)
TRADITSIOONILISED HINDAMISMEETODID
Laps arengu hindamine nõuab teadmisi lapse taustast, testimise limiteeritusest ja laste käitumisest. Hindamisel on oluline lapsekesksus ja valdkondade paljusus - last hinnatakse tervikult.
liikumine üksikhindaja-mudelilt keskkonna-mudeli kasutuse poole.
tegevuse vaatlemine, salvestamine, jälgimine, fikseerimine ja dokumenteerimine loomulikus keskkonnas.
vestlus, intervjuu, küsitlus
erinevad testikogumikud
lapse arengu hindamise tabelid. (Nugin & Veisson, 2009)
mitteformaalsed hindamisprotseduurid (joonistused, loovtööd, jutukesed jne) (Palts & Häindkind, 2014).
MIKS KASUTADA DIGITEHNOLOOGIAT ARENGU HINDAMISEL?
PLUSSID:
saab valida õppimise aega
õppimise koha valimise võimalus
saab kohandada õppeaine raskusastet
õppimise tempo kohandamine
õppematerjalide taaskasutamine
interaktiivsed tegevused ja ülesanded aitavad õppijal materjali paremini omandada
MIINUSED:
vajalik püsiv internetiühendus
osa digiõppevahendeid ei pruugi ühilduda kõikide operatsioonisüsteemidega
piirangud platvormi kasutamisel (tasuline/tasuta versioon)
õpetaja ei pruugi olla piisavalt digipädev
hindamine on individuaalne seega on sotsialiseerumist vähem
DIGITEHNOLOOGIA VÕIMALUSED ARENGU HINDAMISEL
E-PORTFOOLIO
Parem koostöö ja suhtlus õpetajate ning lastevanemate vahel, parem usaldussuhe, kuna lastevanematel on pidev juurdepääs e-portfooliole.
Lapsevanemad on mapi loomisesse rohkem kaasatud (Higgins, 2015)
Saab lisada fotosid )kunstitöödest, töölehtedes, huvidest, tegevustest jne), videosid, pdf-faile jne. Õpetaja on e-arengumapi koostamise juures juhendaja ja lapsel on võimalus seda ise koostada. (Lee, 2018)
PLICKERS
Plickers on interaktiivne hindamisvahend
Võimaldab õpetajatel kiiresti ja lihtsalt koguda õpilaste vastuseid küsimustele ilma, et õpilased vajaksid elektroonilisi seadmeid.
Süsteem koosneb: paberkaartidest ja rakendusest
Saab kasutada viktoriinideks, kiireks teadmiste kontrolliks, arutelude käivitamiseks
Eeliseks on lihtsus, õpilased ei vaja nutiseadmeid (teeb selle kättesaadavaks ka tehnoloogiaressursside poolest piiratud õppeasutustes!)
LAHE HINDAMISVAHEND
Lapse üldarengu jälgimine: keskendutakse lapse sotsiaalsete, emotsionaalsete, keeleliste ja kognitiivsete oskuste arendamisele.
Koostöö lapsevanematega: vanemad on kaasatud aruteludesse ja arenguvestlustesse, mis aitavad õpetajal saada täpsemat ülevaadet lapse kodusest keskkonnast ja arenguvajadustest.
Individuaalse õppeplaani loomine: saadud andmete põhjal koostatakse lapsele individuaalne plaan, mis toetab tema tugevusi ja arendab vajalikke oskusi.
Regulaarne tagasiside: lapse arengut hinnatakse perioodiliselt ja õpetajad annavad vanematele tagasisidet, et arengut edendada ja jälgida. (HARNO, 2022)
LEARNINGAPPS
Ülesannete loomine – saab luua erinevaid interaktiivseid mänge ja ülesandeid-valikvastustega testid, ristsõnad, paaride moodustamine, viktoriinid, ajajooned ja palju muud.
Valmis ülesannete kasutamine –suur hulk valmis harjutusi, mida saab kohe kasutada või oma vajaduste järgi kohandada.
Tagasiside andmine – lapsed saavad kohese tagasiside õigete ja valede vastuste kohta, mis aitab neil mõista oma vigasid ja parandada oma oskusi.
Mitmekülgne sisu – ülesannetest saab kasutada teksti, pilte, videosid ja helisid, muutes õppetöö mitmekülgsemaks ja kaasahaaravamaks.
Koostöövõimalused – õpetajad saavad jagada õpilastega ülesandeid ja luua koostööl põhinevaid mänge, mida saab kasutada rühmatöödeks.
Edetabelid ja saavutused – mõned ülesanded võimaldavad õpilastel koguda punkte ja näha oma kohta edetabelis, mis võib motiveerida edasist õppimist.
VEEL ERINEVAID VÕIMALUSI
KAHOOTI KASUTAMISE PRAKTILISED NÕUANDED
Lühikese ja lihtsad küsimused – laste tähelepanu on piiratud, seega olgu küsimused lühikesed ja selged (Licorish et al., 2018).
Visuaalne tugi – rohkelt pilte ja värvilisi kujutisi, mis muudavad mängu lastele huvitavamaks ja kergemini mõistetavaks (Licorish et al., 2018).
Positiivne tagasisisde – iga küsimuse järel anna positiivset ja julgustavat tagasisidet, sõltumata sellest, kas vastus oli õige või vale. See aitab lapsel tunda end hinnatuna ja motiveerituna (Licorish et al., 2018).
Comments
Post a Comment